GEORGE KENNINGS 14 LEDEREGENSKABER
Ifølge George Kenning er en leder en person, som:
1) … kan få ting til at ske gennem andre
En leder forventes at kunne opnå resultater ved at udnytte sin personlighedskraft og autoritet til at fremkalde opmærksomhed, respekt og tillid hos andre. Formel autoritet kan gøre det lettere for en leder at opnå noget, men ledelse vil generelt være lettere for dem, som har en medfødt personlig autoritet.
2) … kan fortælle andre, hvad der skal gøres
Hvis en leder ønsker at få succes, må han være stærk nok til at uddelegere arbejde åbent, ærligt og uden tøven - også upopulære jobs. At udføre arbejdet selv - eller selv at rette et dårligt udført stykke arbejde - er en kunstig måde at forblive populær på, og frembyder ikke nogen langsigtet løsning.
3) … forstår og accepterer sit lederansvar fuldt ud
En leder må tage det fulde ansvar for hele sit ansvarsområde uden nogen reservationer. Dette inkluderer ansvar for konkrete opgaver såvel som for medarbejdere, maskiner og bygninger, dvs. alt inden for hans definerede ansvarsområde. Lederen må selv aktivt søge at klare problemer, og ingen tøven eller forsinkelse kan accepteres. Lederen må acceptere at alt, hvad han gør eller ikke gør, har konsekvenser.
4) … kan glæde sig over sine medarbejderes succes
Det kan være vanskeligt at være glad for andres succes, fordi den kan synes som en trussel mod ens egen succes. Imidlertid må en leder acceptere den præmis, at jo bedre hans medarbejdere er, jo bedre er lederen. Hans afdelings bidrag til organisationen svarer til summen af deres fælles indsats.
5) … kan indrømme egne fejl og svagheder
En kompetent leder ønsker ærlig feedback, fordi evnen til at indrømme egne begrænsninger er det først trin mod selvudvikling. Åbenhed om egne svage punkter indgyder tillid blandt kolleger og medarbejdere, fordi det viser, at lederen har selvtillidens styrke og ikke er hæmmet af personlig svaghed.
6) … kan påpege andres mangler personligt
Det kræver mod at diskutere et ubehageligt emne ansigt til ansigt med en medarbejder. Den leder, som personligt kan give en reprimande til en medarbejder, får normalt også en bedre medarbejder som resultat. At rette fejl er da også den eneste måde at fremme medarbejderens vækst og muligheder.
7) … fremmer den personlige udvikling hos sine medarbejdere
Lederen må vide så meget som muligt om sine medarbejdere. Derfor må han kende deres stærke og svage sider, og baseret på denne viden må han planlægge og gennemføre deres udvikling. Det er en proces, som kræver indsigt og evne til at opdage potentiale hos folk, og som fordrer et seriøst engagement i deres løbende udvikling.
8) … kan tage initiativer og om nødvendigt stå alene med en beslutning
Kun lederen har ledelsesansvar, og det er kun lederen, som har ansvaret for et resultat, uanset om det er godt eller dårligt. En person med lederansvar må søge råd og vejledning hos sine medarbejdere og kolleger, men må også acceptere at stå alene, når situationen kræver det.
9) … kan lære af kritik
Lederen må være villig til at lytte til kritik og lære af den. Man behøver ikke nødvendigvis acceptere kritikken som korrekt, men refleksionen og evalueringen af egne holdninger og handlinger er en vigtig læreproces og kilde til selvudvikling.
10) … har personlighed og tror på sig selv
En leder må have et positivt billede af sig selv og en selvtillid, der siger ham, at han er bedre til at udføre sit job bedre end gennemsnittet. I uforudsete situationer kræves der en indre ro og en kraft til at handle, som har sit udspring i lederens fundamentale selvtillid og personlighed.
11) … ønsker og kan lide udfordringer
En leder vil møde udfordringer, som ikke altid er behagelige. Kravet til en leder er, at han kan konfrontere uforudsete problemer og konflikter. Det kræver en stærk drivkraft og derfor vokser lederens muligheder for succes konstant, hvis han også har evnen til at nyde sådanne udfordringer - og faktisk ønsker dem.
12) … accepterer at hans medarbejdere ved mere end han gør på visse områder - og er i stand til at udnytte dette
Ved at vise tillid og uddelegere arbejdet får man medarbejdere, der føler sig mere betydningsfulde og oplever deres arbejde som mere stimulerende. En leder uden ekspertkendskab vil ikke være fristet til at udføre et specifikt stykke arbejde, hvorimod en leder med ekspertbaggrund må udvise tålmodighed og tolerance når han skal give arbejde til andre, som han selv kan udføre - måske endda hurtigere og bedre.
13) … kan handle og tænke i virksomhedens interesse
Vores uddannelsessystem fokuserer på individuelle præstationer. Når man kommer ind i en virksomhed, er det nødvendigt at aflægge sig noget af den individualisme og i stedet tænke på virksomheden som et hold. Det betyder, at en virksomheds ledere må være i stand til at opnå tilfredsstillelse ved at yde for de andre holddeltageres succes.
14) … kan lære af andre mennesker
Som leder har man aldrig færdiggjort sin uddannelse, men lederens udvikling er primært et resultat af praktisk erfaring. At lære noget af praktisk erfaring kræver, at man er modtagelig og villig til at lade sig påvirke og instruere af de erfarne